Varmt välkommen till Allente!

Nu är Viasat och Canal Digital ett företag – Allente. Vi tar med oss det bästa av båda världar in i det nya företaget, och just därför blir vi bättre tillsammans. Vi vill att du som kund ska ha det mesta av det bästa att välja bland. Smidigt och enkelt! Nu ska vi bli störst på underhållning 😃

Canal Digital-appen blir Allente-appen

I samband med att vi byter namn till Allente så byter också vår app namn, och får uppdaterad "look". Du behöver inte oroa dig för att du inte ska känna igen i dig när du använder appen. I grunden är det samma app, men med lite nya färger. Och du loggar in med ditt gamla vanliga inlogg. Läs mer i frågor & svar-avsnittet nedan.

appen

Frågor och svar om Allente

Om ditt abonnemang och ditt utbud

    
  • Hur påverkar sammanslagningen till Allente mig som kund?

    Du behöver inte oroa dig, vi ser till att övergången från Canal Digital till Allente blir smidig och enkel. Du har fortsatt tillgång till samma utbud och tjänster, även om du helt nyligen har blivit kund hos Canal Digital. Det som blir nytt för dig är att vi från den 13 april nås på allente.se och BankID blir valbart som inloggningsmetod för Min sida – allente.se/minsida. När du får mail, brev och sms från oss, är OSS = ALLENTE (inkl. nytt, snyggt utseende).

  • 
  • Kommer mitt abonnemang att ändras?

    I dagsläget kommer det inte att ske några ändringar i ditt abonnemang, om du inte själv önskar det. Om vi genomför ändringar i framtiden kommer du att få info om detta i god tid innan.

    Vi gör dock ett par justeringar av hur vi benämner några av våra tv- och tillvalspaket. Detta kommer att synas på din faktura från och med maj. Baspaketet ändras till Basic, Sport ändras till Sport Standard och Finska/Danska/Norska kanaler ändras till tillvalspaket Finland/Danmark/Norge.

  • 
  • Vilka produkter och tjänster kommer Allente erbjuda?  

    Allente erbjuder idag tv via fiber och parabol, streamingtjänster och bredband via fiber i öppna nät. Du fortsätter med det abonnemang som du har valt hos oss, men i framtiden kommer vi också lansera nya attraktiva produkter och tjänster. Mer info kommer om detta!

  • 
  • Jag har fått dubbla brev/mail med info om att Canal Digital och Viasat skall bli Allente. Vad gäller för mig som är kund hos båda? 

    Du har fått dubbel information om namnbytet då tjänsterna från Allente under en tid framöver fortsatt kommer att tillhandahållas av Canal Digital AB och Viasat (VCB Sweden AB).

    Ingenting händer med dina abonnemang. Du kommer att fortsätta ha tillgång till det utbud som dina båda abonnemang innehåller precis som tidigare, och kan fortsätta att logga in med samma inloggningsuppgifter till Min sida och eventuella appar som ingår i dina abonnemang.

    Efter den 13 april finns Min sida för Canal Digital-abonnemanget på allente.se/minsida och för Viasat-abonnemanget på minsida.allente.se

    Du får även fortsattt två olika fakturor. Allente är avsändare för båda fakturorna men betalningsmottagare är fortfarande Canal Digital AB respektive VCB Sweden AB. 

    Har du ytterligare frågor eller funderingar. Ta kontakt med oss via vår chatt

  • 
  • Behöver jag ha en ny tv-box från Allente för att få tv-signal?

    Nej, du kommer fortsatt ha tv-signal via din nuvarande tv-box, precis som nu.  

  • 
  • Varför finns det olika boxar hos Allente och kan jag byta box?

    Vi har precis påbörjat vår resa med Allente, vilket innebär att vi idag levererar den tekniska lösningen på olika plattformar för våra parabol- och fiber-tv kunder. Tillsvidare erbjuder vi därför våra fiber-tv och parabolkunder två olika boxar.

    Det är också av tekniska skäl som du som är tidigare Canal Digital-kund via parabol inte kan byta till Viasat-boxen för parabol och tvärtom. 

  • 
  • Får jag nya kanaler nu?

    Nej du kommer fortsatt ha tillgång till samma utbud och tjänster som tidigare.

  • 
  • Kan jag skaffa bredband via fiber hos Allente?

    Ja självklart. Om du bor på en adress där Allente kan leverera bredband via fiber kan du även skaffa bredband via oss. Om du är tidigare kund hos Canal Digital eller helt ny parabol-tv-kund hos Allente (dvs från och med 13 april) så kommer du i så fall få två olika fakturor fån oss - en för tv och en för bredband.

  • 
  • Kan jag skaffa discovery+ nu?

    Nej, idagsläget har du som är är tidigare kund hos Canal Digital eller helt ny parabol-tv-kund hos Allente (dvs från och med 13 april) inte någon möjlighet att teckna discovery+ som tillval men vi hoppas att det kan ändras framöver.

  • 
  • Varför är det olika utbud på fiber- och parabol-tv?

    Att utbudet ser olika ut på de olika plattformarna har både tekniska och rättighetsmässiga orsaker. I framtiden strävar vi efter att kunna erbjuda samma utbud och möjligheter till alla våra kunder.

  • 
  • Var hittar jag information om mitt abonnemang?

    På Min sida (allente.se/minsidaser du en fullständig översikt över ditt abonnemang och den utrustning du har hos oss. Här kan du också se dina fakturor och uppdatera dina kontaktuppgifter.

Om dina fakturor 

    
  • Vem får jag min faktura från?

    Du som har månadsfaktura kommer få din första faktura från Allente i maj 2021. Men Allentes tjänster kommer fortsatt tillhandahållas av Canal Digital under en tid framöver, vilket innebär att du kommer se Canal Digital AB som betalningsmottagare för dina fakturor. Du som har autogiro eller e-faktura kommer också att se detta i din internetbank. Du fortsätter med andra ord att betala dina fakturor precis som vanligt, men från maj månad har fakturorna nytt utseende med Allente-logga och pappersfakturor skickas i Allente-kuvert.

  • 
  • Behöver jag ansöka om autogiro eller e-faktura på nytt? 

    Nej, det behöver du inte göra eftersom Canal Digital AB fortsätter att vara betalningsmottagare på dina fakturor. 

  • 
  • Hur kommer min nya faktura se ut? 

    Nästa faktura, aprilfakturan, kommer från Canal Digital och ser ut precis som vanligt. Där får du också en liten förhandstitt som visar hur nya Allente-fakturan kommer se ut. Din första faktura från Allente kommer i maj 2021. 

    Kom ihåg att Canal Digital AB fortsatt kommer vara betalningsmottagare för dina fakturor under en tid framöver, eftersom Allentes tjänster tillhandahålls av Canal Digital. 

    Tips! Du vet väl att du kan få dina fakturor från oss via autogiro eller e-faktura? Ansök i din internetbank (leta efter Canal Digital) och spara både på miljön och faktureringsavgiften på 59 kr. Det blir 708 kr/år för dig som har månadsfaktura. 

     

  • 
  • Jag har abonnemang både hos Canal Digital och Viasat. Kommer jag att få 1 eller 2 fakturor från Allente nu?

    Du kommer att få två olika fakturor precis som tidigare. Allente är avsändare för båda fakturorna men betalningsmottagare är fortfarande VCB Sweden AB respektive Canal Digital AB. 

Om Min sida, hemsidan och facebook 

    
  • Hur loggar jag in på Min sida efter 13 april?

    Från den 13 april hittar du Min sida på allente.se/minsida. Du loggar in precis som vanligt - och vi inför även BankID som ytterligare en möjlig inloggningsmetod för Min sida.

  • 
  • Var hittar jag information om mitt abonnemang?  

    På Min sida (allente.se/minsidaser du en fullständig översikt över ditt abonnemang och den utrustning du har hos oss. Här kan du också se dina fakturor och uppdatera dina kontaktuppgifter.  

  • 
  • Vad händer med Viasats och Canal Digitals hemsidor?

    De befintliga hemsidorna för Canal Digital och Viasat kommer inte längre att fungera efter namnbytet. Du skickas automatiskt vidare till den nya hemsidan för Allente.

  • 
  • Vad händer med Viasats och Canal Digitals facebooksidor?

    De befintliga Facebook-sidorna för Viasat och Canal Digital kommer inte längre att fungera efter namnbytet. Kunder som söker på Facebook efter Canal Digital eller Viasat efter den 13 april kommer automatiskt skickas till Allentes Facebook-sida. Du som är följare av Viasat/Canal Digitals sidor på facebook får en notis med förfrågan om du vill följa med till den nya Facebook-sidan för Allente.

Om dina appar, streamingstjänster och inlogg

Om allmänna villkor

    
  • Ändras mina villkor efter 13 april? 

    Nej, avtalet du har med oss påverkas inte av detta. Eftersom tjänsterna från Allente fortsatt levereras av Canal Digital gäller samma allmänna villkor som tidigare. Det enda som har uppdaterats i våra villkor är namnbytet från Canal Digital till Allente samt våra kontaktuppgifter och vår adress.