Allente gif

Varmt välkommen till Allente!

Nu är Viasat och Canal Digital ett företag – Allente. Vi tar med oss det bästa av båda världar in i det nya företaget, och just därför blir vi bättre tillsammans. Vi vill att du som kund ska ha det mesta av det bästa att välja bland. Smidigt och enkelt! Nu ska vi bli störst på underhållning 😃

Frågor och svar om Allente

Om ditt abonnemang och ditt utbud

  • Hur påverkar sammanslagningen till Allente mig som kund?

    Du behöver inte oroa dig, vi ser till att övergången från Viasat till Allente blir smidig och enkel. Du har fortsatt tillgång till samma utbud och tjänster, även om du helt nyligen har blivit kund hos Viasat. Det som blir nytt för dig är att vi från den 13 april nås på allente.se och när du får mail, brev och sms från oss, är OSS = ALLENTE (inkl. nytt, snyggt utseende).

  • Kommer mitt abonnemang att ändras?

    I dagsläget kommer det inte att ske några ändringar i ditt abonnemang, om du inte själv önskar det. Om vi genomför ändringar i framtiden kommer du att få info om detta i god tid innan.

  • Vilka produkter och tjänster kommer Allente erbjuda?  

    Allente erbjuder idag tv via fiber och parabol, streamingtjänster och bredband via fiber i öppna nät. Du fortsätter med det abonnemang som du har valt hos oss, men i framtiden kommer vi också lansera nya attraktiva produkter och tjänster. Mer info kommer om detta!

  • Jag har fått dubbla brev/mail med info om att Viasat och Canal Digital blir Allente. Vad gäller för mig som är kund hos båda? 

    Du har fått dubbel information om namnbytet då tjänsterna från Allente under en tid framöver fortsatt kommer att tillhandahållas av Viasat (VCB Sweden AB) och Canal Digital AB.

    Ingenting händer med dina abonnemang. Du kommer att fortsätta ha tillgång till det utbud som dina båda abonnemang innehåller precis som tidigare, och kan fortsätta att logga in med samma inloggningsuppgifter till Min sida och eventuella appar som ingår i dina abonnemang.

    Efter den 13 april finns Min sida för Viasat-abonnemanget på minsida.allente.se och för Canal Digital-abonnemanget på allente.se/minsida.

    Du får även fortsattt två olika fakturor. Allente är avsändare för båda fakturorna men betalningsmottagare är fortfarande VCB Sweden AB respektive Canal Digital AB. 

    Har du ytterligare frågor eller funderingar. Ta kontakt med oss via vår chatt

  • Behöver jag ha en ny tv-box från Allente för att få tv-signal?

    Nej, du kommer fortsatt ha tv-signal via din nuvarande tv-box, precis som nu.  

  • Varför finns det olika boxar hos Allente och kan jag byta box?

    Vi har precis påbörjat vår resa med Allente, vilket innebär att vi idag levererar den tekniska lösningen på olika plattformar för våra parabol- och fiber-tv-kunder. Tillsvidare erbjuder vi därför våra fiber-tv och parabolkunder två olika boxar.

    Det är också av tekniska skäl som du som är tidigare Viasat-kund via parabol inte kan byta till Canal Digital-boxen för parabol och tvärtom.

  • Får jag nya kanaler nu?

    Nej du kommer fortsatt ha tillgång till samma utbud och tjänster som tidigare.

  • Kan jag få tillgång till Eurosport 1 & 2 nu?

    Nej, idagsläget har vi inte någon möjlighet att erbjuda dig som är fiber-tv kund hos Allente eller tidigare kund hos Viasat tillgång till kanalerna Eurosport 1 och 2. Att utbudet ser olika ut mellan våra plattformar har både tekniska och rättighetsmässiga orsaker. I framtiden strävar vi efter att kunna erbjuda samma utbud och möjligheter till alla våra kunder.

  • Varför är det olika utbud på fiber- och parabol-tv?

    Att utbudet ser olika ut på de olika plattformarna har både tekniska och rättighetsmässiga orsaker. I framtiden strävar vi efter att kunna erbjuda samma utbud och möjligheter till alla våra kunder.

  • Var hittar jag information om mitt abonnemang?

    På Min sida (minsida.allente.seser du en fullständig översikt över ditt abonnemang och den utrustning du har hos oss. Här kan du också se dina fakturor och uppdatera dina kontaktuppgifter.

  • Kan jag börja använda Allente-appen nu?

    Tyvärr kan du inte det just nu. Att utbudet ser olika ut mellan våra plattformar har både tekniska och rättighetsmässiga orsaker. Framöver strävar vi efter att kunna erbjuda samma utbud och möjligheter till alla våra kunder. Du hittar precis som vanligt dina streamade kanaler och Viaplays utbud i Viaplay-appen samt alla dina playtjänster i din tv-box.

Om dina fakturor 

  • Vem får jag min faktura från?

    Du som har månadsfaktura kommer få din första faktura från Allente i maj 2021. Men Allentes tjänster kommer fortsatt tillhandahållas av Viasat under en tid framöver, vilket innebär att du kommer se Viasat (VCB Sweden AB) som betalningsmottagare för dina fakturor. Du som har autogiro eller e-faktura kommer också att se detta i din internetbank. Du fortsätter med andra ord att betala dina fakturor precis som vanligt, men från maj månad har fakturorna nytt utseende med Allente-logga och pappersfakturor skickas i Allente-kuvert.

  • Behöver jag ansöka om autogiro eller e-faktura på nytt? 

    Nej, det behöver du inte göra eftersom VCB Sweden AB fortsätter att vara betalningsmottagare på dina fakturor. 

  • Hur kommer min nya faktura se ut? 

    Nästa faktura, aprilfakturan, kommer från Viasat och ser ut precis som vanligt. Där får du också en liten förhandstitt som visar hur nya Allente-fakturan kommer se ut. Din första faktura från Allente kommer i maj 2021. 

    Kom ihåg att VCB Sweden AB fortsatt kommer vara betalningsmottagare för dina fakturor under en tid framöver, eftersom Allentes tjänster tillhandahålls av VCB Sweden AB.

    Tips! Du vet väl att du kan få dina fakturor från oss via autogiro eller e-faktura? Ansök i din internetbank (leta efter VCB Sweden) och spara både på miljön och faktureringsavgiften på 59 kr. Det blir 708 kr/år för dig som har månadsfaktura. 

     

  • Jag har abonnemang både hos Viasat och Canal Digital. Kommer jag att få 1 eller 2 fakturor från Allente nu?

    Du kommer att få två olika fakturor precis som tidigare. Allente är avsändare för båda fakturorna men betalningsmottagare är fortfarande VCB Sweden AB respektive Canal Digital AB. 

Om Min sida, hemsidan och facebook 

  • Hur loggar jag in på Min sida efter 13 april?

    Från den 13 april hittar du Min sida på minsida.allente.se och du loggar in precis som vanligt.

  • Var hittar jag information om mitt abonnemang?  

    På Min sida (minsida.allente.seser du en fullständig översikt över ditt abonnemang och den utrustning du har hos oss. Här kan du också se dina fakturor och uppdatera dina kontaktuppgifter.  

  • Vad händer med Viasats och Canal Digitals hemsidor?

    De befintliga hemsidorna för Viasat och Canal Digital kommer inte längre att fungera efter namnbytet. Du skickas automatiskt vidare till den nya hemsidan för Allente.

  • Vad händer med Viasats och Canal Digitals facebooksidor?

    De befintliga Facebook-sidorna för Viasat och Canal Digital kommer inte längre att fungera efter namnbytet. Kunder som söker på Facebook efter Viasat eller Canal Digital efter den 13 april kommer automatiskt skickas till Allentes Facebook-sida. Du som är följare av Viasat/Canal Digitals sidor på facebook får en notis med förfrågan om du vill följa med till den nya Facebook-sidan för Allente.

Om dina appar, streamingstjänster och inlogg

Om allmänna villkor

  • Ändras mina villkor efter 13 april? 

    Nej, avtalet du har med oss påverkas inte av detta. Eftersom tjänsterna från Allente fortsatt levereras av Viasat (VCB Sweden AB) gäller samma allmänna villkor som tidigare. Det enda som har uppdaterats i våra villkor är namnbytet från Viasat till Allente samt våra kontaktuppgifter och vår adress.