A001: Problem med nätverksanslutning på Allente 1

2024-01-23 14:35 Just nu ringer många kunder till oss gällande problem med nätverksanslutning på deras Allente 1-box. Detta beror på att tv-boxen tappat sin internetanslutning. Orsaken att boxen tappar internetanslutningen kan bl.a. bero på problem med bredbandet, att man nyligen haft strömavbrott så router och box hastigt stängts av, eller att något tillfälligt stör nätverket mellan box och router.

Om du är påverkad av detta och ser A001 på din tv just nu, gör följande:

Kontrollera om boxen är ansluten via wifi:
Använd fjärrkontrollen och gå till Meny – Inställningar – Nätverk och se vad det står.

Står det ”Begränsad anslutning”
  1. Dra ur nätverkskabeln ur boxen.
  2. Kontrollera om status nu ändras från ”Begränsad anslutning” till ”Ansluten”. Om ja ska boxen nu fungera igen.
  3. Om det fortfarande står ”Begränsad anslutning” eller inte står någonting, anslut dig till ditt trådlösa nätverk manuellt. Nu ska det stå ”Ansluten”. Nu kan du ansluta nätverkskabeln till boxen på nytt och boxen ska fungera.
Står det ”Ansluten” men du ändå får A001:
  1. (Denna punkt avser endast OnePlace-box) Kontrollera att boxen står på lätt standby genom att gå till: Meny - Inställningar - Enhetsinställningar - Skärmsläckare. Knappen längst ned skall vara till vänster (grå) för lätt standby. Är den inte till vänster (grå) klicka vid den knappen.
  2. Kontrollera att din tv-box är korrekt inkopplad med nätverkskabel från tjänstefördelaren. Se instruktioner för inkoppling här.
  3. Kontrollera anslutningen genom att gå till Meny – Inställningar – Nätverk.
    • Det ska stå "Ansluten", om inte testa att koppla upp dig via wifi på nytt.
    • Står det "Begränsad anslutning", gå längst ned i samma meny till "IP-inställningar" och tryck ok på alternativet "DHCP". Backa sedan ett steg och kontrollera vad det står nu. Det ska stå ”Ansluten”.
    • Står det ”Ansluten” nu men du fortfarande får upp A001, testa att starta om boxen genom att gå till Meny - Inställningar - Enhetsinställningar - Starta om.
    • Om detta inte fungerar, koppla ur nätverkskabeln till tv-boxen, låt den vara ur i 30 sekunder och anslut den på nytt. Fungerar det fortsatt inte, öppna chatten nere till höger så hjälper vi dig fortsatt där.