Problem med signalmottagningen – parabol-tv

Felmeddelande:
”Var vänlig att kontrollera signalmottagning eller signalkvalitet, eventuellt behöver parabolen justeras eller LNB-inställningar ändras." Eller liknande meddelande som talar om parabolinställningar eller satellitsignal.


Får du inte ovanstående felmeddelande utan möts av en svart bild hittar du information i artikeln ”Svart bild”. Får du ett annat felmeddelande eller har en annan fråga? Använd gärna vår sökfunktion för att snabbt hitta aktuell information.

Följ stegen nedan för att ta reda på vad som har försämrat signalmottagningen samt hur det åtgärdas:

  1. Kontrollera att det inte är något i vägen framför parabolen som kan störa signalen från satelliten (exempelvis om träd eller buskar vuxit sig höga och skymmer), samt se till att hålla parabolskålen fri från snö vid snöoväder genom att försiktigt torka av parabolen. Även under hårt regnoväder kan signalmottagningen försämras.
  2. Kontrollera att antennkabeln sitter i ordentligt i tv-boxen och att det inte finns något kabelbrott längs vägen.
  3. Kontrollera att antennkabeln sitter i ordentligt i parabolhuvudet och att det inte finns något kabelbrott längs vägen.
  4. Gör boxen strömlös och ta ut antennkabeln. Återanslut strömmen och låt boxen starta upp utan att antennkabeln sitter i. Avvakta cirka 30 sekunder innan du sätter tillbaka kabeln.
  5. Kontrollera dina signalvärden via boxens meny. Vi rekommenderar signalvärden där C/N ska vara minst 13 dB, alltså att stapeln är grön. Har du lägre värden än så behöver du med största sannolikhet justera din parabol. Vi rekommenderar då att du beställer service av din parabolutrustning. Du kan beställa service genom formuläret nedan.

    Kontakta vår kundservice för beställning av installation och vidare hjälp med din felsökning. Vårt telefonnummer hittar du längst ner på sidan.