Signalproblem

Fiber-tv

    
  • Är du ny kund som inte får igång din tv-tjänst eller får upp felmeddelandet ”Tv-signal för fiber-tv saknas”?

    När boxen saknar fiber-tv-signal beror det antingen på att din tv-tjänst inte är aktiverad eller att du har kopplat fel. Har du fått felkod A040 kan du besöka hjälpsidan genom att klicka på nedan länk eller scanna QR-koden som visas på din tv. Därifrån leds du till en chat där du får hjälp med den specifika felkoden. 

    Hjälpsida för A040

    Vill du först försöka lösa problemet själv? Läs mer nedan.


    Tv-signalen från Allente är inte aktiverad:

    Problem som kan uppstå om du byter till fiber-tv via Allente från fiber-tv via en annan leverantör. Endast en operatör åt gången kan skicka tv-signal hem till dig, så för att kunna komma igång med tv från Allente måste du först säga upp din tv från den tidigare leverantören. Meddela sedan oss via detta formulär vilken dag din tidigare operatör upphör med sin signal. Vi ser sen till att aktivera din nya tjänst i samband med detta.


    Tv-boxen är felkopplad:
    Kontrollera att din nätverkskabel är inkopplad i den port på din tjänstefördelare som är avsedd för tv. Hur du ska göra för att koppla in din box påverkas av flera olika saker:

    • Vilken typ av router du har hemma. T.ex. ska du som köpt en router från Allente (Arris NVG468Q) koppla tv-signalen via routern, medan du med en Google Nest Wifi-router bara använder routern för internetsignalen (wifi). Detsamma gäller om du har en router av annat märke hemma.

    • Vilket sätt du ansluter till fibernätet. Dvs. om du ansluter endast via tjänsterfördelare eller även via fiberuttag, samt om du använder dig av tv-bryggor eller inte.

    • Vilket öppet fibernät du är ansluten till. Det påverkar vilka portar som ska användas i tjänstefördelare eller fiberuttag för tv/internet. Det öppna fibernätet påverkar även om du behöver en eller två kablar mellan Allente-routern och tjänstefördelaren. Är du osäker på vad som gäller i ditt öppna fibernät? Här hittar du en översikt över de öppna fibernät som Allente samarbetar med.

     

  • 
  • Har du varit kund ett tag och allt har fungerat bra tills nu?

    Kontrollera först att nätverkskabeln är inkopplad ordentligt. Om det inte hjälper kan problemet bero på en tillfällig driftstörning. På vår driftinformationssida kan du läsa om kända driftstörningar just nu. Nämns inte ditt fibernät på sidan? Kontakta kundservice så hjälper de dig vidare.

    Har du kanske nyligen flyttat eller tillfälligt kopplat ur utrustningen pga ommöblering eller liknande?
    Kontrollera i så fall att du kopplat tillbaka allt på rätt sätt. Se avsnittet om inkopplingsguide här.

Parabol-tv

Att signalen är dålig kan bero på flera saker, men det är inte ovanligt att något fysiskt är i vägen för parabolen och därmed skymmer sikten till satelliten.

    
  • Börja med att kontrollera förhållandena runt parabolen

    Titta alltid hur det ser ut kring parabolen (om du kan göra det utan risk att skada dig) innan du tar kontakt med oss.Följ checklistan nedan.

    1. Har parabolen fri sikt?

    Ställ dig under eller bakom parabolen och titta/sikta i parabolens riktning. Är det något i vägen som du kan ta bort eller flytta på?

    2. Finns det hinder i vägen?

    Har buskar eller träd kommit i vägen för parabolen: Ta bort alla eventuella hinder och kontrollera sen om bildkvaliteten på tv:n blir bättre.

    3. Har det samlats snö i parabolen?

    Ta bort den snö och is som samlats i parabolen och på parabolhuvudet. Fundera även på om det kan vara värt att rengöra/polera parabolen så att snö inte få fäste. Kontrollera sen om bildkvaliteten på tv:n är bättre.

    4. Kontrollera parabolen och fästet

    Kontrollera att parabolen är hel och att den är monterad på ett stadigt och ordentligt sätt.

  • 
  • Jag har kollat att parabolen har fri sikt men mina signalproblem kvarstår

     

    Du som vill kan prova om du kan lösa problemet på egen hand. Följ i så fall våra steg för steg-guider här. Behöver du hjälp så får du gärna höra av dig till kundservice så hjälper vi dig med en felsökning. Vi kan också hjälpa dig med kontaktuppgifter till en installatör i ditt område.

  • 
  • Mitt signalproblem kommer inte lösas på ett par dagar. Hur ska jag göra för att se på tv under tiden?

    Om du vill titta på tv under tiden medan du väntar på åtgärd av ditt signalproblem så finns det ett par olika sätt, beroende på vad du har för tv och hur bra internetuppkoppling du har hemma.

    De flesta tv-kanalerna finns som streamade tv-kanaler, antingen via Allente-appen eller Allente 1-boxen. 

    Streamade kanaler via Allente-appen:
    Allente-appen finns till smart-tv från Samsung och LG samt Android TV-modeller med ett operativsystem på minst 8.0 (bl.a. Sony, Philips och Toshiba). Dessutom till andra Android TV-enheter som Chromecast med Google TV, Xiaomi Mi TV eller Allente Streaming Hub, samt till Apple TV och såklart mobil och surfplatta. Läs mer här om på vilka enheter du kan titta med Allente-appen. 

    Har du inte aktiverat ditt Allente-konto än så behöver du göra det först. Läs mer här.

     

    Streamade kanaler via boxen:

    Genom att växla över till boxens så kallade Streamingläge kan du titta på de streamade tv-kanaler som finns tillgängliga i ditt tv-paket.

    1. Tryck på den blå knappen på fjärrkontrollen
    2. Välj Inställningar högst upp till höger på tv-skärmen i huvudmenyn
    3. Välj Satellit
    4. Välj Manuell konfiguration
    5. Välj Ingen
    6. Tryck på blå knappen
    7. Välj tv. Om du inte direkt får en signal kan du prova att zappa runt lite tills bilden fungerar.

    Kom ihåg att ställa tillbaka till Satellit-läget när ditt signalproblem är löst, annars tappar du viktig funktionalitet i boxen.