
Tekniska problem med OnePlace
Du som har en OnePlace-box kan just nu kan uppleva tekniska problem. En del problem beror helt enkelt på väderförhållandena i stora delar av landet med mycket snö, medan andra problem beror på en bugg i boxens mjukvara. Det beklagar vi verkligen och våra tekniker jobbar intensivt med att hitta grundorsaken och identifiera de problem som kan uppstå - för att kunna hjälpa dig med rätt lösning på just ditt problem. Nedan har vi listat de just nu fem vanligaste anledningarna till att våra kunder tar kontakt med oss angående OnePlace. Där finns kortfattade förklaringar och i vissa fall instruktioner för vad du själv kan göra för att lösa problemet.
Innan du ringer oss finns några enkla saker du kan prova
Din input på fel som uppstår med just din box är värdefullt för oss - men innan du hör av dig vill vi gärna att du har kollat ett par saker. Förhoppningsvis kan du själv lösa ditt problem.
- Om du upplever störningar i bilden kontrollera så inte parabolen är täckt av snö. Om så är fallet, ta försiktigt ta bort snön för att se om bilden kommer tillbaka.
- Oavsett problem. Prova att koppla ur strömmen och låt boxen vara strömlös i 15 sekunder. Koppla sedan in strömmen igen och testa om det fungerar.
- Om du saknar bild på kanalerna eller inte hittar t ex SVT:s lokala kanaler. Gör en automatisk konfiguration genom att gå in under: Meny / Inställningar / Satellit / Automatiskt igenkänning
- Titta igenom översikten ”Information om de fem vanligaste anledningarna” om problemet du upplever är listat där. Läs igenom vad som står.
Om inte någon av ovan åtgärder löste ditt problem så hör av dig till oss. Det gör du enklast via chatten här på hemsidan, eller genom att ringa oss.
Information om de fem vanligaste anledningarna
Här har vi listat de just nu fem vanligaste anledningarna till att våra kunder tar kontakt med oss angående OnePlace.
-
Vi jobbar med att ta fram en ny mjukvara för att lösa problemet. Detta uppstår oftast när man spelar in på flera kanaler samtidigt.
-
Du kan själv lösa problemet temporärt genom att göra en Strömreset eller omstart.
Gå till: Meny / Inställningar / Enhetsinställningar / Starta om. Vi jobbar med att ta fram en ny mjukvara för att lösa problemet permanent.Det är viktigt att du använder HDMI-kabeln som följde med boxen.
-
Lösning: Prova att först starta TV:n, sedan boxen. Eller prova att stänga av boxen via fjärrkontrollen och starta den igen.
-
Det är en bugg som vi jobbar med att lösa.
-
Gå in på Meny / Inställningar / Satellit / Automatisk igenkänning
Övriga tips för en bättre OnePlace-upplevelse
-
Gå in under: Meny / Inställningar / Enhetsinställningar / Skärmsläckare / Energisparalternativ / Lätt standby
-
- Ställ dig på den kanal du vill starta text-tv på
- Tryck OK
- Pila ner till ikonen ”Text-TV” och tryck OK. Skulle ”Text-TV” ikonen saknas gå in på Meny / Inställningar / Satellit / Automatisk igenkänning och prova sedan igen.
För att Text-TV ska fungera krävs det att boxen har satellitsignal.
-
Har du missat inledningen på en spännande thriller? Eller det första målet i fotbollsmatchen?
Ibland slår man på tv:n och inser att programmet eller filmen man vill se redan har börjat. Funktionen ”Se från början” finns på nästan alla våra kanaler. Här kan du läsa mer: Guide "Se från början"
-
För att se SVT:s lokala kanaler behöver din box ha satellitsignal. Skulle du ändå sakna kanalerna - gå in på: Meny / Inställningar / Satellit / Automatisk igenkänning - prova sedan att knappa in aktuell kanalplats med fjärrkontrollen igen.
Kanalnamn - Kanalplats
Stockholm - 1
Dalarna - 196
Gävleborg - 198
Jämtland - 200
Jönköping - 202
Norrbotten - 204
Skåne - 206
Småland - 208
Värmland - 210
Väst - 212
Västerbotten - 214
Västernorrland - 216
Örebro - 218
Öst - 220
Gå in under: Meny / Inställningar / Enhetsinställningar / Skärmsläckare / Energisparalternativ / Lätt standby
- Ställ dig på den kanal du vill starta text-tv på
- Tryck OK
- Pila ner till ikonen ”Text-TV” och tryck OK. Skulle ”Text-TV” ikonen saknas gå in på Meny / Inställningar / Satellit / Automatisk igenkänning och prova sedan igen.
För att Text-TV ska fungera krävs det att boxen har satellitsignal.
Har du missat inledningen på en spännande thriller? Eller det första målet i fotbollsmatchen?
Ibland slår man på tv:n och inser att programmet eller filmen man vill se redan har börjat. Funktionen ”Se från början” finns på nästan alla våra kanaler. Här kan du läsa mer: Guide "Se från början"
För att se SVT:s lokala kanaler behöver din box ha satellitsignal. Skulle du ändå sakna kanalerna - gå in på: Meny / Inställningar / Satellit / Automatisk igenkänning - prova sedan att knappa in aktuell kanalplats med fjärrkontrollen igen.
Kanalnamn - Kanalplats
Stockholm - 1
Dalarna - 196
Gävleborg - 198
Jämtland - 200
Jönköping - 202
Norrbotten - 204
Skåne - 206
Småland - 208
Värmland - 210
Väst - 212
Västerbotten - 214
Västernorrland - 216
Örebro - 218
Öst - 220