Satellitt

Tekniska problem med OnePlace

Du som har en OnePlace-box kan just nu kan uppleva tekniska problem. En del problem beror helt enkelt på väderförhållandena i stora delar av landet med mycket snö, medan andra problem beror på en bugg i boxens mjukvara. Det beklagar vi verkligen och våra tekniker jobbar intensivt med att hitta grundorsaken och identifiera de problem som kan uppstå - för att kunna hjälpa dig med rätt lösning på just ditt problem. Nedan har vi listat de just nu fem vanligaste anledningarna till att våra kunder tar kontakt med oss angående OnePlace. Där finns kortfattade förklaringar och i vissa fall instruktioner för vad du själv kan göra för att lösa problemet.

Innan du ringer oss finns några enkla saker du kan prova

Din input på fel som uppstår med just din box är värdefullt för oss - men innan du hör av dig vill vi gärna att du har kollat ett par saker. Förhoppningsvis kan du själv lösa ditt problem.

  1. Om du upplever störningar i bilden kontrollera så inte parabolen är täckt av snö. Om så är fallet, ta försiktigt ta bort snön för att se om bilden kommer tillbaka.
  2. Oavsett problem. Prova att koppla ur strömmen och låt boxen vara strömlös i 15 sekunder. Koppla sedan in strömmen igen och testa om det fungerar.
  3. Om du saknar bild på kanalerna eller inte hittar t ex SVT:s lokala kanaler. Gör en automatisk konfiguration genom att gå in under: Meny / Inställningar / Satellit / Automatiskt igenkänning
  4. Titta igenom översikten ”Information om de fem vanligaste anledningarna” om problemet du upplever är listat där. Läs igenom vad som står.

Om inte någon av ovan åtgärder löste ditt problem så hör av dig till oss. Det gör du enklast via chatten här på hemsidan, eller genom att ringa oss.

Information om de fem vanligaste anledningarna

Här har vi listat de just nu fem vanligaste anledningarna till att våra kunder tar kontakt med oss angående OnePlace. 

Övriga tips för en bättre OnePlace-upplevelse

    
  • Se till att boxen är inställd på lätt standby - det kan lösa många problem

    Gå in under: Meny / Inställningar / Enhetsinställningar / Skärmsläckare / Energisparalternativ / Lätt standby

  • 
  • Så här kommer du åt Text-TV på OnePlace

    1. Ställ dig på den kanal du vill starta text-tv på
    2. Tryck OK
    3. Pila ner till ikonen ”Text-TV” och tryck OK. Skulle ”Text-TV” ikonen saknas gå in på Meny / Inställningar / Satellit / Automatisk igenkänning och prova sedan igen.

    För att Text-TV ska fungera krävs det att boxen har satellitsignal.

  • 
  • Använd funktionen ”Se från början”

    Har du missat inledningen på en spännande thriller? Eller det första målet i fotbollsmatchen?

    Ibland slår man på tv:n och inser att programmet eller filmen man vill se redan har börjat. Funktionen ”Se från början” finns på nästan alla våra kanaler. Här kan du läsa mer: Guide "Se från början"

  • 
  • Så här hittar du SVTs lokala kanaler

    För att se SVT:s lokala kanaler behöver din box ha satellitsignal. Skulle du ändå sakna kanalerna - gå in på: Meny / Inställningar / Satellit / Automatisk igenkänning - prova sedan att knappa in aktuell kanalplats med fjärrkontrollen igen.

    Kanalnamn - Kanalplats

    Stockholm - 1
    Dalarna - 196
    Gävleborg - 198
    Jämtland - 200
    Jönköping - 202
    Norrbotten - 204
    Skåne - 206
    Småland - 208
    Värmland - 210
    Väst - 212
    Västerbotten - 214
    Västernorrland - 216
    Örebro - 218
    Öst - 220