Signalproblem (tv via fiber)

Är du ny kund som inte får igång din tv-tjänst eller får upp felmeddelandet ”Tv-signal för fiber-tv saknas”?


Det finns två möjliga anledningar till detta...

Anledning 1:

Tv-signalen från Allente är inte aktiverad. Om du byter till fiber-tv via Allente från fiber-tv via en annan leverantör: Endast en operatör åt gången kan skicka tv-signal hem till dig, så för att kunna komma igång med tv från Allente måste du först säga upp din tv från den tidigare leverantören. Meddela sedan oss via detta formulär vilken dag din tidigare operatör upphör med sin signal. Vi ser sen till att aktivera din nya tjänst i samband med detta.

Anledning 2:
Tv-boxen är felkopplad. Hur du ska göra för att koppla in din box påverkas av flera olika saker:

  • Vilken typ av router du har hemma. T.ex. ska du som köpt en router från Allente (Arris NVG468Q) koppla tv-signalen via routern, medan du med en Google Nest Wifi-router bara använder routern för internetsignalen (wifi). Detsamma gäller om du har en router av annat märke hemma.

  • Vilket sätt du ansluter till fibernätet. Dvs. om du ansluter endast via tjänsterfördelare eller även via fiberuttag, samt om du använder dig av tv-bryggor eller inte.

  • Vilket öppet fibernät du är ansluten till. Det påverkar vilka portar som ska användas i tjänstefördelare eller fiberuttag för tv/internet. Det öppna fibernätet påverkar även om du behöver en eller två kablar mellan Allente-routern och tjänstefördelaren. Är du osäker på vad som gäller i ditt öppna fibernät? Här hittar du en komplett översikt över samtliga öppna fibernät som Allente samarbetar med.

  • Om du har bredband och tv från oss eller bara tv.

  • Om du har tillvalet Tv i flera rum.

Vi förstår att detta inte är helt lätt, och det finns detaljerade beskrivningar för olika scenarios i vår inkopplingsguide. Du hittar inkopplingsguiden som pdf här. Är du ny kund fick du denna tillsammans med din box.

 

Har du varit kund ett tag och allt har fungerat bra tills nu?


Kontrollera först att nätverkskabeln är inkopplad ordentligt. Om det inte hjälper kan problemet bero på en tillfällig driftstörning. På allente.se/kundservice/driftinformation kan du läsa mer om kända driftstörningar just nu. Nämns inte ditt fibernät på sidan? Kontakta kundservice så hjälper de dig vidare.

Har du kanske nyligen flyttat eller tillfälligt kopplat ur utrustningen pga ommöblering eller liknande?
Kontrollera då att du kopplat tillbaka allt på ett korrekt sätt. Se vår inkopplingsguide här.


Mitt signalproblem kommer inte lösas på ett par dagar. Hur ska jag göra för att se på tv under tiden?


Om ditt internet fortfarande fungerar kan du tillfälligt ställa om boxen till streamingläge.

  1. Tryck på den blå knappen på fjärrkontrollen
  2. Välj Inställningar högst upp till höger på tv-skärmen i huvudmenyn
  3. Välj Fiber-tv
  4. Välj Gå till streamingläge
  5. Tryck på blå knappen
  6. Välj tv. Om du inte direkt får en signal kan du prova att zappa runt lite tills bilden fungerar.