Felsökning av ditt bredband

Upplever du något problem med ditt bredband? Här nedan har vi listat ut på vanligt förekommande problem tillsammans med felsökningar.

Innan du börjar felsökningen

Innan felsökningen påbörjas så finns det vissa krav man behöver fullfölja innan felsökningsprocessen startas.

Börja med att kontrollera om det finns en aktiv driftstörning i ditt område här.

1. Vi rekommenderar att du har en dator till hands med tillhörande nätverkskabel tillgänglig för felsökningen. Om du inte har en dator ha en router inkopplad för felanmälan som du kan lägga här.

2. Säkerställ att du har en aktiv tjänstefördelare eller möjlighet till uppkoppling till det inkommande nätverksuttaget i hemmet.

 

    
  • Felsökning för långsamt bredband.

    1. Stäng av all fiber och bredbandsutrustning i ett par minuter.

    2. Kontrollera att dina nätverkskablar fullföljer kraven för att hastigheten ska funka. På kabeln så ska det stå följande. CAT och sedan en siffra. Siffrorna i listan nedan förklarar vad för begränsning kabeln har:
      CAT5: Begränsning upp till 100/100
      CAT5e: Begänsning upp till 1000/1000
      CAT6: Begränsning upp till 1000/1000

    3. För full felsökning och för att utesluta att felet inte ligger i fibern, felsök med en dator rakkopplad till din tjänstefördelare eller inkommande nätverksuttag och utför en vanlig hastighetsmätning igen.

      Korrekt hastighet: Visar det sig att du får korrekt hastighet via rakkoppling så innebär detta att hårdvaran (Routern) orsakar hastighetsproblemet.

      Hastighet fortfarande påverkad?: Visar det sig att hastigheten är fortfarande påverkad testa en annan kabel, se gärna över att datorn fullföljer hårdvarukraven för att komma åt den hastighet du är ute efter (äldre datorer kan ha begränsningar). Detta kan du hitta i datorns egna inställningar.

      Under tiden din dator är inkopplad i tjänstefördelaren så finns det information som behövs för att kunna lägga en korrekt felanmälan. IP-adressen är en av de stegen i våra formulär som är viktig att fylla i korrekt.

      För att söka efter en IP-adress via Windows:
      Skriv in och sök på CMD eller Kommandotolken i Windows egna sökfunktion - > skriv in "ipconfig/all" i kommandotolken och tryck enter -> leta efter IPV4 adress.

    4. Har du fel hastighet även fast du har en dator med rätta specifikationer och en korrekt kabel som inte begränsar din hastighet? Då behöver du utföra tre separata hastighetsmätningar under tre tidpunkter på dagen (morgon, eftermiddag och kväll) via Bredbandskollen.se och Speedtest.net innan du börjar lägga en felanmälan.

  • 
  • Bredbandet har slutat fungera.

    1. Stäng av all fiber och bredbandsutrustning i ett par minuter.

    2. Kontrollera att alla nätverkskablar är inkopplade i de korrekta portarna.

    3. Har du en tjänstefördelare i hemmet? Kontrollera att den är igång samt om WAN lampan lyser. Visar det sig att WAN lampan inte lyser kontrollera att det inkommande fiberkabeln är ansluten till tjänstefördelaren. Om den fortfarande inte lyser och fiberkabeln är ansluten in i enheten lägg en felanmälan här.

      Används ingen tjänstefördelare och du utgår från det inkommande nätverksuttaget så skippa detta.

    4. Har en dator: Koppla din dator direkt till tjänstefördelaren eller det inkommande nätverksuttaget, stäng av Wifi funktionen i datorn och kontrollera att du får bredbandsuppkoppling direkt från fibern. Får du fortfarande ingen uppkoppling till bredbandet felanmäl här.

      Ingen dator: Låt din router va inkopplad till Tjänstefördelaren/inkommande nätverksuttaget och lägg din felanmälan här.

  • 
  • Alla fibertjänster har slutat fungera.

    Denna felsökning avser för kunder som har en tjänstefördelare.

    Se över din tjänstefördelare (sitter oftast där fiberanslutningen kommer in i hemmet) och kolla om WAN/FX lampan lyser. Lyser den inte behöver du lägga en felanmälan här.