Dålig bildkvalité
Dålig kvalité på TV bilden brukar uppstå vid olika tillfällen. Beroende på om du använder din tv tjänst via fiber, parabol eller bredband så kan detta fel orsakas av olika anledningar.
-
-
Parabol-tv
Kvalitéproblem när man använder en TV box via en parabolanslutning brukar uppstå när din tv box inte får en bra signal på grund av oväder, HDMI kabel har blivit sämre eller att parabolhuvudet är täckt av smuts, snö eller är trasig.
- Se över boxens signalmätare i inställningarna och kontrollera att allt är korrekt.
- Testa att byta ut din hdmi kabel som går mellan din tv och tv-box.
- Om du har möjlighet, se över din parabol om den är täckt av smuts, har samlat snö eller kanske ser trasig ut.
-
Fiber-tv
Om du upplever att kvalitén har försämrats när din box är kopplad till fiberanslutningen så behöver du gå igenom en kontroll och felsökning först.
- Se till att din box är kopplad till din tjänstefördelare och inte din router. Koppla ur övrig utrustning från tjänstefördelaren och ha bara boxen inkopplad. Ifall kvalitén förbättras efter detta koppla in övrig utrustning en åt gången för att utesluta vad för hårdvara som stör signalen.
- Starta om din tjänstefördelare och box.
- Utför en Reset/Fabriksåterställning av din box.
Hjälpte inget av lösningarna? Kontakta kundservice via chatt.
-
Tv via streaming och bredbands-tv
Upplever du problemet när du ser på tv via streaming eller bredbands-tv.
- Kontrollera att din bredbandsuppkoppling funkar som den ska tex på en dator eller mobil som är ansluten till samma nätverk.
- Använder du tjänsten med en WiFi uppkoppling, kontrollera att WiFi styrkan är bra i din box.
Allente 1 och Oneplace:
- Meny (Blå knapp på fjärrkontrollen)
- Inställningar (Kugghjulet i högra hörnet)
- Teknisk information
- Kundservice
- Internetanslutning (Punkt 9)
Står Wifi mellan -60 till -99 så är din wifi signal dålig. Prova att koppla boxen med kabel eller flytta din router närmare boxen.
Samsung/Prime 680:
- Meny (Meny knappen på fjärrkontrollen)
- Inställningar.
- Systeminställningar (Din pinkod är 0000)
- Nätverk
- WiFi
Om du har bredband hos Allente och det visar sig att ditt nätverk har problem, följ våran felsökningsmall här.
Har du bredband via en annan leverantör? Kontakta deras kundservice för felsökning.