Felmeddelanden – guide över problemlösning

Den här guiden gäller för dig som har någon av följande boxar: Samsung/Prime 680, Samsung 7140, Samsung 5140, Arris 3000, Pace 830 och Pace 865.

När ett felmeddelande dyker upp på din tv kan det betyda att något är fel på tv-boxen eller programkortet. Det finns en förklaring i meddelandet om vad du kan göra för att lösa problemet. I vissa fall behöver man göra tv-boxen strömlös och ibland behöver man kontakta vår kundservice.*

Ett bra verktyg är "Min sida". När du är inloggad på Min sida kan du bland annat se dina fakturor, skicka signal till ditt programkort och para ihop ditt programkort med din tv-box.

För att på bästa och snabbast sätt hitta lösningen på problemet är det viktigt att läsa igenom guiden för ditt specifika felmeddelande. Du kan enkelt identifiera meddelandet genom den siffra som finns i slutet av meddelandet, exempelvis (4).

*Tänk på att stegen som finns i guiden måste följas för att lösa problemet på snabbast sätt.

Lista över felmeddelanden

Klicka på felmeddelandena nedan för information om respektive problem.

    
  • "Fel 52", "Fel 53” eller “Inga kanaler på fiber-tv"

  • 
  • Ingen signal, kontrollera nätverksanslutning

    Meddelandet kan bero på att mottagaren har låst sig eller att någonting har hänt med signalen till din mottagare.

    Följ instruktionerna nedan:

    • Gör mottagaren strömlös under en minut och återanslut sedan strömkabeln.
    • Kontrollera att nätverkskabeln sitter i ordentligt både i mottagaren och i anslutningen till stadsnätet. Kontrollera även att inga kabelbrott finns på nätverkskabeln. 
    • Har du en tjänstefördelare, switch eller liknande vid utgången till stadsnätet kan du testa att göra utrustningen strömlös och sedan prova en annan port/ingång för att se om det fungerar bättre.
    • Om du har flera mottagare kan du testa att byta plats med en mottagare som inte visar meddelandet "Ingen signal, kontrollera nätverksanslutning" för att se om problemet följer med boxen.
    • Gör en återställning av tv-boxen.

  • 
  • Vänligen sätt i programkortet i kortläsaren (1)

    Felmeddelande

    "Vänligen sätt i programkortet i kortläsaren. Instruktioner finns i boxens manual och på allente.se/kundservice. (1)"

    Meddelandet kan bero på följande:

    • Programkortet sitter inte i boxens kortläsare – se steg 1 under åtgärder
    • Programkortet är trasigt
    • En låsning i kortläsaren – se steg 4 under åtgärder


    Åtgärder:

    1. Kontrollera att programkortet har satts i korrekt i tv-boxen.

    2. Gör boxen strömlös och ta ut programkortet. Slå på strömmen igen och låt boxen starta upp utan att kortet sitter i. När samma meddelande visas på din tv kan du sätta i kortet.

    3. Prova att koppla bort eventuella grenuttag som boxen är kopplad till.

    4. Gör en systemåterställning av tv-boxen.

  • 
  • Ditt programkort är felaktigt insatt eller av fel sort (2)

    Felmeddelande:

    "Ditt programkort är felaktigt insatt eller av fel sort. För instruktioner se boxens manual eller besök allente.se/kundservice. (2)"

    Meddelandet kan bero på följande:

    • Programkortet är felaktigt insatt – se steg 1 under åtgärder
    • Programkortet är trasigt
    • En låsning i kortläsaren – se steg 4 under åtgärder


    Åtgärder:

    1. Kontrollera att programkortet har satts i korrekt i tv-boxen.

    2. Gör boxen strömlös och ta ut programkortet. Slå på strömmen igen och låt boxen starta upp utan att kortet sitter i. Avvakta cirka 30 sekunder innan du sätter tillbaka kortet.

    3. Prova att koppla bort eventuella grenuttag.

    4. Gör en systemåterställning av tv-boxen.

  • 
  • Kanalen finns inte tillgänglig vilket kan bero på... (4)

    Felmeddelande:
    "Kanalen finns inte tillgänglig vilken kan bero på: att den inte ingår i ditt abonnemang, att du har en obetald faktura, att ditt kort har tappat signal eller att det är sändningsuppehåll. På allente.se/minasidor kan du se vilka kanaler som ingår i ditt abonnemang samt se dina aktuella fakturor. Här kan du även testa att skicka en ny signal till boxen. Är din box ansluten till internet skickar du signal via den blå knappen på fjärrkontrollen. (4)"

    Meddelandet kan bero på följande:

    • Obetald faktura - se steg 1 under åtgärder
    • Kanalen ingår inte i ditt abonnemang - se steg 1 under åtgärder
    • Programkortet har tappat signalen - se steg 2 under åtgärder
    • Sändningsuppehåll på kanalen. Kontrollera vår TV-tablå om vi sänder något vid tidpunkten


    Åtgärder:

    1. Kontrollera att du inte har några obetalda fakturor via Min sida. På Min sida kan du även se ditt nuvarande tv-paket.

    2. Skicka signal via Min sida.

    3. Gör en systemåterställning av tv-boxen.

  • 
  • Ditt programkort kan inte läsas... (5)

    Felmeddelande:
    "Ditt programkort kan inte läsas. Prova att ta ut programkortet ur kortläsaren och dra ut boxens strömkabel. Sätt sedan i strömkabeln, låt boxen starta upp och sätt i programkortet i kortläsaren igen. Om felet kvarstår ber vi dig kontakta vår kundservice för vidare hjälp. (5)"

    Meddelandet kan bero på följande:

    • Programkortet är fel insatt i kortläsaren - se steg 1 under åtgärder
    • En låsning i boxen - se steg 2 under åtgärder


    Åtgärder:

    1. Kontrollera att programkortet är korrekt insatt i tv-boxen.

    2. Gör boxen strömlös och ta ur programkortet. Återanslut strömmen och låt boxen starta upp utan kortet i. Avvakta cirka 30 sekunder innan du sätter tillbaka kortet.

    3. Prova att koppla bort eventuella grenuttag som boxen är inkopplad till.

    4. Gör en systemåterställning av tv-boxen.

  • 
  • Välkommen till Allente! Du behöver aktivera ditt abonnemang (6)

    Felmeddelande

    "Välkommen till Allente! Du behöver aktivera ditt abonnemang för att få tillgång till ditt tv-paket. Vänligen ring vår talsvarstjänst på: 08-56 20 33 00. Du behöver uppge ditt boxnummer: 0XXXXXXXXXX och kortnummer: 01XXXXXXXXXX.(6)"

    Följ de här instruktionerna om du får samma felmeddelande även efter att du har ringt talsvarstjänst:

    • Skicka signal via Min sida.
    • Gör en återställning.
    • Gör boxen strömlös och ta ur programkortet. Återanslut strömmen och låt boxen starta upp utan kortet i. Avvakta cirka 30 sekunder innan du sätter tillbaka kortet.

  • 
  • Det har uppstått ett tekniskt problem med din hårdvara (8)

    Felmeddelande:
    "Det har uppstått ett tekniskt problem med din hårdvara. Vänligen kontakta vår kundservice.(8)"

    Meddelandet kan bero på följande:

    • Kanalen ingår inte i ditt utbud (om du inte har vår HD-tjänst kan detta meddelande dyka upp på HD-kanalerna) - se steg 1 under åtgärder
    • En obetald faktura på ditt abonnemang - se steg 2 under åtgärder
    • En låsning i tv-boxen - se steg 3 under åtgärder
    • Programkortet har tappat signalen - se steg 4 under åtgärder


    Åtgärder:

    1. Kontrollera att kanalen ingår i ditt tv-paket.

    2. Kontrollera att du inte har en obetald faktura. Detta kan du göra genom att logga in på Min sida.

    3. Prova att göra tv-boxen strömlös i cirka 30 sekunder. En systemåterställning kan behövas.

    4. Skicka en signal till ditt programkort via Min sida.

  • 
  • Programmet du vill se är inte tillgängligt i din region eller har sändningsuppehåll (9)

    Meddelande:
    "Programmet du vill se är inte tillgängligt i din region eller har sändningsuppehåll (9)."

    Problemet kan bero på följande:

    • Kanalen har sändningsuppehåll - se steg 1 under åtgärder
    • Kanalen ingår inte i ditt abonnemang - se steg 2 under åtgäder


    Åtgärder:

    1. Kontrollera i vår tv-guide att vi sänder material vid tidpunkten meddelandet visas

    2. Kontrollera att kanalen ingår i ditt abonnemang genom att logga in på Min sida. (Läs mer här om du har problem med att logga in)

    3. Prova att göra tv-boxen strömlös i cirka 30 sekunder

  • 
  • Det har uppstått ett tekniskt problem med din hårdvara... (10)

    Felmeddelande:
    "Det har uppstått ett tekniskt problem med din hårdvara. Vänligen kontakta vår kundservice. (10)"

    Meddelandet kan bero på följande:

    • Programkortet är fel insatt - se steg 1 under åtgärder
    • En låsning i tv-boxen - se steg 3 under åtgärder


    Åtgärder:

    1. Kontrollera att programkortet är korrekt insatt i tv-boxen.

    2. Gör boxen strömlös och ta ut programkortet. Återanslut strömmen och låt boxen starta upp utan kortet i. Avvakta cirka 30 sekunder innan du sätter tillbaka kortet.

    3. Gör en systemåterställning av tv-boxen.

    4. Skicka signal via Min sida. På Min sida kan du även se ditt nuvarande tv-paket.

  • 
  • Ditt programkort kan inte läsas... (11)

    Felmeddelande:

    "Ditt programkort kan inte läsas. Prova att ta ut programkortet ur kortläsaren och dra ut boxens strömkabel. Sätt sedan i strömkabeln, låt boxen starta upp och sätt i programkortet i kortläsaren igen. Om felet kvarstår kontakta vår kundservice för vidare hjälp. (11)"

    Meddelandet kan bero på följande:

    • Programkortet är fel insatt –se steg 1 under åtgärder
    • Programkortet är av fel sort. Kontrollera att du har rätt kort för din tv-box.
    • En låsning i tv-boxen – se steg 2 under åtgärder


    Åtgärder:

    1. Kontrollera att programkortet har satt is korrekt i tv-boxen.

    2. Gör boxen strömlös och ta ut programkortet. Slå på strömmen igen och låt boxen starta upp utan kortet i. Avvakta cirka 30 sekunder innan du sätter tillbaka kortet.

    3. Skicka signal till programkortet genom att logga in på Min sida. På Min sida kan du även se ditt nuvarande tv-paket.

  • 
  • Du har nått maxgränsen för antalet hyrfilmer som kan hanteras av ditt programkort... (12)

    Felmeddelande:
    "Du har nått maxgränsen för antalet hyrfilmer som kan hanteras av ditt programkort. Är din box ansluten till internet återställs din kredit automatiskt. Vänligen kontrollera internetanslutningen till boxen. (12)"

    Meddelandet kan bero på följande:

    • Ditt programkort saknar krediter
    • Tv-boxen saknar kontakt med internet - se steg 1 under åtgärder
    • Ditt programkort behöver nya signaler - se steg 3 under åtgärder


    Åtgärder:

    1. Starta om samtlig utrustning genom att göra den strömlös, inklusive router/modem.

    2. Gör en systemåterställning av tv-boxen.

    3. Skicka en signal via Min sida

  • 
  • Programkortet är inte aktiverat för din box... (14)

    Felmeddelande:
    "Programkortet är inte aktiverat för din box. Har du fått ett nytt programkort och har en box som är ansluten till internet aktiverar du ditt abonnemang via den blå knappen på fjärrkontrollen. Detta kan du även göra på viasat.se/mina-sidor eller via vår talsvarstjänst på 08-56 20 33 00. Du behöver då uppge boxnummer: 0XXXXXXXXXX och kortnummer: 01XXXXXXXXXX. (14)".

    Meddelandet kan bero på följande:

    • Fel programkort sitter i tv-boxen - se steg 1 under åtgärder
    • Programkortet är inte aktiverat - se steg 2 under åtgärder
    • Tv-boxen är inte registrerad på ditt abonnemang - se steg 2 under åtgärder
    • Låsning i tv-boxen - se steg 3 under åtgärder


    Åtgärder:

    1. Kontrollera att korrekt programkort sitter i tv-boxen.

    2. Ring vår talsvarstjänst på 08-56 20 33 00 för aktivering av programkortet och tv-boxen.

    3. Gör en systemåterställning av tv-boxen.

    4. Skicka en signal via Min sida. På Min sida kan du även se ditt nuvarande tv-paket.

  • 
  • Ditt programkort är av äldre typ eller inte längre giltigt... (16)

    Felmeddelande:
    "Ditt programkort är av äldre typ eller inte längre giltigt. Har du nyligen fått ett nytt programkort, vänligen sätt i det i boxen och aktivera kortet på viasat.se/minasidor eller via vår talsvarstjänst på 08-56 20 33 00. (16)"

    Meddelandet kan bero på följande:

    • Ditt programkort är inte längre giltigt
    • Ditt programkort är makulerat på grund av att du fått ett nytt programkort hemskickat
    • Låsning i tv-boxen - se steg 3 under åtgärder


    Åtgärder:

    1. Kontrollera att du har korrekt programkort i tv-boxen.

    2. Ring vår talsvarstjänst på nummer 08-56 20 33 00 och aktivera ditt nya programkort.

    3. Gör boxen strömlös och ta ut programkortet. Återanslut strömmen och låt boxen starta upp utan kortet. Avvakta cirka 30 sekunder innan du sätter tillbaka kortet.

    4. Skicka en signal via Min sida.

  • 
  • Dina playtjänster är inte aktiverade på ditt programkort... (18)

    Felmeddelande:
    "Dina playtjänster är inte aktiverade på ditt programkort. Vänligen kontakta vår kundservice för att aktivera. (18)"

    Meddelandet kan bero på följande:

    • Playtjänsterna är inte aktiverade på ditt abonnemang


    Åtgärder:

    1. Kontakta vår kundservice för aktivering. Kontaktuppgifter och öppettider hittar du längst ner på sidan.

  • 
  • Ditt programkort kan inte läsas... (21)

    Felmeddelande:
    "Ditt programkort kan inte läsas. Prova att ta ut programkortet ur kortläsaren och dra ut boxens strömkabel. Sätt sedan i strömkabeln, låt boxen starta upp och sätt i programkortet i kortläsaren igen. Om felet kvarstår kontakta vår kundservice för vidare hjälp. (21)"

    Meddelandet kan bero på följande:

    • Programkortet är fel insatt - se steg 2 under åtgärder
    • En låsning i kortläsaren - se steg 3 under åtgärder
    • Programkortet är trasigt


    Åtgärder:

    1. Kontrollera att det sitter ett Allente-kort i kortläsaren

    2. Kontrollera att programkortet sitter åt rätt håll

    3. Gör boxen strömlös och ta ut programkortet. Återanslut strömmen och låt boxen starta upp utan kortet i. Avvakta cirka 30 sekunder innan du sätter tillbaka kortet.

  • 
  • Vänligen vänta, ditt programkort förbereds... (28)

    Felmeddelandet:
    "Vänligen vänta, ditt programkort förbereds...(28)"

    Meddelandet kan bero på följande:

    • En låsning i kortläsaren


    Åtgärder:

    1. Gör boxen strömlös och ta ut programkortet. Återanslut strömmen och låt boxen starta upp utan kortet i. Avvakta cirka 30 sekunder innan du sätter tillbaka kortet.

    2. Gör en systemåterställning av tv-boxen.

  • 
  • Systemet upptaget | Ingen information tillgänglig

    Felkod: Systemet upptaget / Ingen information tillgänglig beror på att din tv-box inte har tillgång till internet när du försöker starta playtjänsten i boxen.

    1. Kontrollera att tv-boxen är uppkopplad till internet.
    2. Gör tv-boxen strömlös.
    3. Om du har anslutit tv-boxen till internet med hjälp av trådlösa bryggor ska du även göra dessa strömlösa och starta om utrustningen.
    4. Gör modemet/gateway och eventuell router strömlös och starta sedan om utrustningen.
    5. Kontrollera att lamporna blinkar vid nätverkskabelns utgång på routern/modemet och boxen. Om de inte blinkar saknas anslutning till internet. Prova i så fall med en annan nätverkskabel.

Ovan felkoder uppstår när du tittar på vanliga kanaler. Får du en felkod när du använder andra funktioner, så som exempelvis playtjänsten, vänligen kontakta vår kundservice på 0770 - 27 27 00.