Felkoder: Allente 1 och OnePlace

Har du fått upp ett meddelande på din tv med en felkod? Starta en chat med oss och ange felkoden så ger vi dig tips på hur du kommer vidare. Här nedan har vi också listat vanligt förekommande felkoder för Allente 1- och OnePlace-boxen.



    
  • A001"Ingen internetanslutning"

    Din box verkar ha tappat anslutningen till internet. Kontrollera din internetanslutning och försök igen.
    Tips är även att ställa om boxen till Lätt Standby om den inte redan är det.

  • 
  • A003"Ingen tillgång till tjänsten"

    Tv-kanalen eller innehållet ingår inte i ditt tv-paket. Uppgradera ditt paket direkt via Min sida eller kontakta kundservice vid frågor.

    A003 kan uppstå vid förstagångsinstallation utan internet. Lösning är att få signal via fiber och sedan rensa data

  • 
  • A004 "Vill du se den här kanalen?"

    Kanalen du vill se ingår inte i ditt tv-paket. Uppgradera ditt tv-paket via Min sida eller kontakta kundservice om du har frågor.

  • 
  • A005"Det finns inte tillräckligt med utrymme på hårddisken"

    Testa att radera innehåll på hårddisken och prova sen igen.

  • 
  • A006"Schemalagda program spelas inte in eftersom hårddisken inte är ansluten"

    Testa att ta ut hårddisken ur boxen och stoppa tillbaka den igen. Är den ordentligt ansluten? Försök nu igen.

  • 
  • A007"Inspelningen stoppades eftersom maximalt antal parallella inspelningar har uppnåtts"

    Du har för många samtidiga inspelningar på gång samtidigt. Hur många parallella inspelningar du kan göra beror på vilket parabolhuvud/LNB du har.

  • 
  • A008"Inspelningen misslyckades"

    Att du får upp detta felmeddelande kan bero på flera anledningar, t.ex. att boxen har stängts av eller kraschat under inspelningen. Tips: Se till att boxen är inställd på "Lätt standby". Gå till Meny>Inställningar>Enhetsinställningar>Skärmsläckare>Energisparalternativ>Ändra till "Lätt standby".

  • 
  • A009"Tv-kanalen ingår inte i ditt tv-paket"

    Detta felmeddealnde dyker upp om du försöker göra en inspelning på en kanal som inte ingår i ditt tv-paket. Uppgradera ditt tv-paket via Min sida eller kontakta kundservice om du har frågor.

  • 
  • A010"Inspelningen misslyckades"

    Får du upp denna felkod beror problemet på att det var för dålig signal på den kanal som du ville spela in på.

  • 
  • A014"Den anslutna hårddisken är inte formaterad"

    Du behöver formatera hårddisken. Detta kan uppstå om du har en ny hårddisk eller om du tidigare har anslutit hårddisken till en annan box.

  • 
  • A017"Ett fel uppstod när program spelades upp"

    Detta problem beror mest troligt på dålig/svag internetuppkoppling.

    Tips! Starta om boxen genom: Meny -> Inställningar -> Enhetsinställningar -> Starta om

  • 
  • A019"Inspelning misslyckades"

    Du har för många samtidiga inspelningar på gång samtidigt. Hur många parallella inspelningar du kan göra beror på vilket parabolhuvud/LNB du har.

  • 
  • A026"Vald bildupplösning kan inte användas med din tv"

    Du behöver sänka upplösning på din tv. Gå till Meny>Inställningar>Enhetsinställningar>Upplösning

  • 
  • A034"Inspelningen misslyckades"

    Boxen har stängts av under inspelningen. Tips: Se till att boxen är inställd på "Lätt standby". Gå till Meny>Inställningar>Enhetsinställningar>Skärmsläckare>Energisparalternativ>Ändra till "Lätt standby".

  • 
  • A040 – "Tv-signal för fiber-tv saknas"

    Boxen saknar fiber-tv-signal.
    Kontrollera att nätverkskabeln är inkopplad i rätt port.
    Läs mer här

  • 
  • B040"Godkännande av programkort misslyckades"

    Detta problem kan bero på att boxen tappat sin internetanslutning. Kontrollera att ditt internet fungerar hemma och se till att boxen är uppkopplad (via nätverkskabel eller wifi).
    Välj sedan "Prova igen".

    Det du som kund kan testa själv är följande:
    Dra ut strömmen till Allente 1.
    Sedan dra ut strömmen på router samt tjänstefördelare (om ni har tjänstefördelare)
    Låt strömmen vara frånkopplad minst 5 minuter.
    Koppla in strömmen igen på tjänstefördelare och router, dubbekolla på dator eller mobil om WiFi fungerar
    Koppla in strömmen till Allente 1

    Kontakta kundservice om problemet kvarstår.

  • 
  • B041"Godkännande av programkort misslyckades"

    Detta problem kan bero på att boxen tappat sin internetanslutning. Kontrollera att ditt internet fungerar hemma och se till att boxen är uppkopplad (via nätverkskabel eller wifi). Välj sedan "Prova igen". Kontakta kundservice om problemet kvarstår.

  • 
  • B042"Godkännande av programkort misslyckades"

    Kontrollera att ditt internet fungerar hemma eller att din eventuella "surfpott" inte är slut (om du har mobilt bredband)

    Det du som kund också kan testa själv är följande:
    Dra ut strömmen till Allente 1.
    Sedan dra ut strömmen på router samt tjänstefördelare (om ni har tjänstefördelare)
    Låt strömmen vara frånkopplad minst 5 minuter.
    Koppla in strömmen igen på tjänstefördelare och router, dubbekolla på dator eller mobil om WiFi fungerar
    Koppla in strömmen till Allente 1


    Kontakta kundservice om problemet kvarstår. 

  • 
  • B065"Licensen kunde inte hämtas"

    Detta problem uppstår oftast om din box är kopplad via en förstärkare, och gäller endast innehåll i streamingtjänsten. Testa att koppla din box direkt till tv:n med en HDMI-kabel.

  • 
  • C003-C004"Ingen tillgång"

    Din box är inte korrekt registrerad. För att lösa problemet behöver du kontakta kundservice.

  • 
  • C011 "Ingen tillgång"

    Boxen behöver aktiveras.

    SMS:a LINK “mellanslag” ditt vUA-nummer* till 71027.

    *) På klisterlappen under boxen står fyra olika sifferkombinationer. Den nedersta är vUA-numret.

  • 
  • C024 – "Ingen tillgång"

    Boxen behöver aktiveras.

    SMS:a LINK “mellanslag” ditt vUA-nummer* till 71027.

    *) På klisterlappen under boxen står fyra olika sifferkombinationer. Den nedersta är vUA-numret.

  • 
  • C030 – "Ingen tillgång"

    Boxen behöver aktiveras.

    SMS:a LINK “mellanslag” ditt vUA-nummer* till 71027.

    *) På klisterlappen under boxen står fyra olika sifferkombinationer. Den nedersta är vUA-numret.

  • 
  • M007"Ingen hårddisk är ansluten för att spela in"

    Prova med att stänga av boxen och därefter ta ut hårddisken. Stoppa sen in hårddisken igen och slå på boxen. Försök nu göra en ny inspelning.

    Funkar det inte därefter så är nästa steg att formatera hårddisken via menyn Meny -> Inställningar -> Enhetsinställningar -> Hårddisk -> Formatera hårddisken -> Formatera nu.

    OBS! Detta innebär att hårddisken fabriksåterställs och allt material som finns lagrat på den (som inspelningar) raderas!

  • 
  • M008"Det finns inte tillräckligt med utrymme på hårddisken för att spela in"

    Inspelningen misslyckas pga att det finns för lite utrymme på hårddisken

    • Kontrollera utrymme på hårddisken genom att gå in på Inspelningar / Hantera dina inspelningar / Kontrollera sedan hur mycket utrymme som finns ledigt längst upp till höger. 
    • - Testa radera någon inspelning genom att gå in på Inspelningar / Hantera dina inspelningar / Markera någon inspelning genom att trycka OK / Pila sedan höger så du kommer till papperskorgen och tryck OK
    • - Ta ut/in hårddisk och prova igen

  • 
  • M017"Satellitsignalen har tappats"

    Att du tillfälligt tappat satellitsignalen kan bero på flera saker. Testa vår felsökningsguide för signalproblem här. Kontakta kundservice om du inte lyckas lösa problemet själv. 

  • 
  • M024"Inspelningen misslyckades"

    Boxen har stängts av under inspelningen. Tips: Se till att boxen är inställd på "Lätt standby". Gå till Meny>Inställningar>Enhetsinställningar>Skärmsläckare>
    Energisparalternativ>Ändra till "Lätt standby".

  • 
  • M027"Hoppsan! Något har gått snett"

    Testa att göra boxen strömlös eller starta om boxen. Gå till Meny>Inställningar> >Enhetsinställningar>Om>Starta om

  • 
  • M040"Nätverkskabeln är inte ansluten"

    • Kontrollera att nätverkskabeln är korrekt ansluten, både till boxen och till tjänstefördelaren
      (detta felmeddelande kan komma fram om Trådlösa bryggor har tappat kontakt med varandra)
    • Testa byt nätverkskabel för att kontrollera om den ev är skadad.

  • 
  • M041"Tv-signalen är dålig eller saknas"

    Detta problem kan uppstå om din box har dålig tv-signal. På www.allente.se/driftinformation kan du se om du just nu påverkas av en tillfällig driftstörning.
    Om inte, kontakta kundservice eller lägg en egen felanmälan här

     

     

  • 
  • M042"Tv-signal saknas"

    Detta felmeddelande kan dyka upp av flera orsaker, till exempel på grund av ett signalproblem/driftstörning. Mer information om hur du kan gå vidare när du råkat ut för ett signalproblem hittar du här.

    Här kan du se om det är en driftstörning hos just dig.

    Är det ingen driftstörning för närvarande hos just dig så kan du lägga en egen felanmälan här

  • 
  • "Kanallistan uppdateras, var god vänta"

    Har du boxen ansluten via parabol så följer du detta:
    Om detta meddelande inte försvinner efter att du bytt kanal:
    Gå till Meny>Inställningar>Satellit>Automatisk igenkänning